Christopher Nolan: Skillnad mellan sidversioner
Ronny (diskussion | bidrag) (Skapade sidan med 'Christopher Nolan är den liberala världsordningens Eva Braun, en titel han kämpat sig till genom sitt oförtröttliga arbete med att på ett propagandistiskt vis framställ...') |
Ronny (diskussion | bidrag) Ingen redigeringssammanfattning |
||
Rad 1: | Rad 1: | ||
Christopher Nolan är den liberala världsordningens | Christopher Nolan är den liberala världsordningens Leni Riefenstahl, en titel han kämpat sig till genom sitt oförtröttliga arbete med att på ett propagandistiskt vis framställa den rådande världsordningen som den enda rimliga. Det är en anklagelse som kan riktas mot många skapare av populärkultur, men inte ens Aaron Sorkin kan matcha Nolans magnum opus ''The Dark Knight Rises'' i liberalfascistiskt runk. I filmen är huvudpersonen superhjälten Batman, en övermänsklig kapitalist som opererar utanför lagens ramar och använder brutalt våld för att krossa ett folkligt uppror för att rädda systemet han lever i. På ett sätt överträffar till och med Nolan sin föregångare Riefenstahl. För samtidigt som Riefenstahl i ''Viljans triumf'' helt fokuserade på att visa upp en idealiserad, pojkscoutsidyllisk version av tredje riket, drar Nolan i sin film undan de ideologiska skygglapparna från tittarens ögon, och visar hur ruttet det liberala USA är, men säger samtidigt underförstått till tittaren "visst, det här är skit, men om du försöker göra något åt saken hoppas jag att en miljardär i läderkevlar och cape kommer och mördar dig". Leni Riefenstahl hade åtminstone den goda smaken att inte iscensätta skildringar av hur nazisternas SA-trupper misshandlade judar, romer och kommunister till döds. | ||
[[Kategori: Fascism]] | [[Kategori: Fascism]] |
Nuvarande version från 28 juli 2017 kl. 06.28
Christopher Nolan är den liberala världsordningens Leni Riefenstahl, en titel han kämpat sig till genom sitt oförtröttliga arbete med att på ett propagandistiskt vis framställa den rådande världsordningen som den enda rimliga. Det är en anklagelse som kan riktas mot många skapare av populärkultur, men inte ens Aaron Sorkin kan matcha Nolans magnum opus The Dark Knight Rises i liberalfascistiskt runk. I filmen är huvudpersonen superhjälten Batman, en övermänsklig kapitalist som opererar utanför lagens ramar och använder brutalt våld för att krossa ett folkligt uppror för att rädda systemet han lever i. På ett sätt överträffar till och med Nolan sin föregångare Riefenstahl. För samtidigt som Riefenstahl i Viljans triumf helt fokuserade på att visa upp en idealiserad, pojkscoutsidyllisk version av tredje riket, drar Nolan i sin film undan de ideologiska skygglapparna från tittarens ögon, och visar hur ruttet det liberala USA är, men säger samtidigt underförstått till tittaren "visst, det här är skit, men om du försöker göra något åt saken hoppas jag att en miljardär i läderkevlar och cape kommer och mördar dig". Leni Riefenstahl hade åtminstone den goda smaken att inte iscensätta skildringar av hur nazisternas SA-trupper misshandlade judar, romer och kommunister till döds.