Diskussion:Homi K. Bhabhas son: Skillnad mellan sidversioner
Ronny (diskussion | bidrag) Ingen redigeringssammanfattning |
m (flyttade Diskussion:Homi k. bhabhas son till Diskussion:Homi K. Bhabhas son) |
||
(6 mellanliggande sidversioner av 4 användare visas inte) | |||
Rad 7: | Rad 7: | ||
''"Homi K. Bhabha’s concept of mimicry is a strategy of colonial power/knowledge which has a desired goal for the inhabitants of approval and changed outlooks in terms of inclusion and exclusion. Inclusion aims the acceptance of “good natives” as the colonizers programmers and exclusion puts the goal of disavowal and denouncing the majority “bad natives”. Bhabha further defines mimicry in the term of ambivalence as similar and dissimilar. Similarity defines its resemblance to the masters, colonized subjects to be like masters and dissimilarity: “a difference that is almost the same, but not quite”. (Bhabha 1994:86)'' | ''"Homi K. Bhabha’s concept of mimicry is a strategy of colonial power/knowledge which has a desired goal for the inhabitants of approval and changed outlooks in terms of inclusion and exclusion. Inclusion aims the acceptance of “good natives” as the colonizers programmers and exclusion puts the goal of disavowal and denouncing the majority “bad natives”. Bhabha further defines mimicry in the term of ambivalence as similar and dissimilar. Similarity defines its resemblance to the masters, colonized subjects to be like masters and dissimilarity: “a difference that is almost the same, but not quite”. (Bhabha 1994:86)'' | ||
Sen är det ju alltid lite kul att skriva om en kille som heter Homi Bhabha eftersom hans namn i mina kolonialöron låter så jävla roligt. HUMMI BABBA HUMMI BABBA HUMMI BABBA! | |||
/Kolonialbjörn | |||
Nu blev det både roligt och lärorikt. Jag trodde det var ett ord Hjalle och Heavy hittat på själva och att det inte betydde någonting. Men det här var ju ännu roligare. Jag har också kolonialöron och tänker att han även har en andra som som heter Abba Zaba. /H-K | |||
Tack för förklaringen, det livade upp tillvaron avsevärt. /John Anders Sebastian Andersson<br> | |||
Den här sortens folkliga post-koloniala dekonstruktionshumor är fan precis min grej. Det paradoxala i detta är att jag tror detta kan svetsa samman mig och Mullvaden, eftersom han är en av de få som gillar att sitta hemma framför datorn och skriva rasistiska skämt i kommentarstrådar fast han egentligen inte alls är rasist utan bara tycker att det är kul att provocera och 1. Bhabha är mörkhyad och 2. Mullvaden är en av de få som gillar att sitta hemma framför datorn och skriva rasistiska skämt i kommentarstrådar fast han egentligen inte alls är rasist utan bara tycker att det är kul att provocera. | |||
Folklig post-kolonial dekonstruktionshumor kommer att bli det nya buskis. Minns var ni läste det först. /JxAxSxA |
Nuvarande version från 14 maj 2012 kl. 13.42
Varning för extremt smal humor i sista meningen. /Ronron
Alla från Dalarna och närliggande områden vet att det är roligt att nämna Mimikry. Jag kanske inte fattar din poäng men tycker ändå det är humor att de nämns. /Kråkan
Ja, jag tänkte också att det automatiskt skulle bli lite kul om man nämnde Mimikry. Men det som gör det lite extra kul är att Homi K är farbrorn bakom mimicry-teorin:
"Homi K. Bhabha’s concept of mimicry is a strategy of colonial power/knowledge which has a desired goal for the inhabitants of approval and changed outlooks in terms of inclusion and exclusion. Inclusion aims the acceptance of “good natives” as the colonizers programmers and exclusion puts the goal of disavowal and denouncing the majority “bad natives”. Bhabha further defines mimicry in the term of ambivalence as similar and dissimilar. Similarity defines its resemblance to the masters, colonized subjects to be like masters and dissimilarity: “a difference that is almost the same, but not quite”. (Bhabha 1994:86)
Sen är det ju alltid lite kul att skriva om en kille som heter Homi Bhabha eftersom hans namn i mina kolonialöron låter så jävla roligt. HUMMI BABBA HUMMI BABBA HUMMI BABBA!
/Kolonialbjörn
Nu blev det både roligt och lärorikt. Jag trodde det var ett ord Hjalle och Heavy hittat på själva och att det inte betydde någonting. Men det här var ju ännu roligare. Jag har också kolonialöron och tänker att han även har en andra som som heter Abba Zaba. /H-K
Tack för förklaringen, det livade upp tillvaron avsevärt. /John Anders Sebastian Andersson
Den här sortens folkliga post-koloniala dekonstruktionshumor är fan precis min grej. Det paradoxala i detta är att jag tror detta kan svetsa samman mig och Mullvaden, eftersom han är en av de få som gillar att sitta hemma framför datorn och skriva rasistiska skämt i kommentarstrådar fast han egentligen inte alls är rasist utan bara tycker att det är kul att provocera och 1. Bhabha är mörkhyad och 2. Mullvaden är en av de få som gillar att sitta hemma framför datorn och skriva rasistiska skämt i kommentarstrådar fast han egentligen inte alls är rasist utan bara tycker att det är kul att provocera.
Folklig post-kolonial dekonstruktionshumor kommer att bli det nya buskis. Minns var ni läste det först. /JxAxSxA