Röja med synth: Skillnad mellan sidversioner

Från Nissepedia
Hoppa till navigering Hoppa till sök
Ingen redigeringssammanfattning
Ingen redigeringssammanfattning
Rad 1: Rad 1:
Att "röja" när man spelar synth är ett upptåg som många musiker gett sig på, men som de allra flesta misslyckats med att utföra på ett trovärdigt sätt. Det normala när en människa spelar ett instrument live, är att anpassa sig efter 1. hur mobilt ett instrument är och  2. hur stora kroppsrörelser som behövs för att spela instrumentet. En elgitarr, till exempel, går att bära runt på. Därför är det fullt rimligt (det är enligt en majoritet av rocklyssnare ett grundläggande krav) att elgitarrister gör ''the duck walk'' när de spelar elgitarr live. En synt står oftast fast på marken på ett sorts fällbordsliknande plast-X. Därför går synten inte att ränna runt med. Att spela synt kräver sällan särskilt stora gester heller. Man står där och petar på sina tangenter, som inte behöver någon avsevärd kraft för att de ska tryckas ned och generera ett "tuuuut!". Detta, återigen, till skillnad från en gitarr, som man mycket väl kan svänga runt med armarna när man spelar på, och låter en ton ringa ut i ett öppet ackord. Med fördel kan en elgitarrist, om den spelar tuff musik, rikta sin gitarr mot publiken för att liksom "avfyra" den som ett gevär när den gör ett utslag. Detsamma gäller givetvis inte för synthen.
Att "röja" när man spelar synth är ett upptåg som många musiker gett sig på, men som de allra flesta misslyckats med att utföra på ett trovärdigt sätt. Det normala när en människa spelar ett instrument live, är att anpassa sig efter 1. hur mobilt ett instrument är och  2. hur stora kroppsrörelser som behövs för att spela instrumentet. En elgitarr, till exempel, går att bära runt på. Därför är det fullt rimligt (till och med ett grundläggande krav enligt en majoritet av rocklyssnare) att elgitarrister gör ''the duck walk'' när de spelar elgitarr live. En synt står oftast fast på marken på ett sorts fällbordsliknande plast-X. Därför går synten inte att ränna runt med. Att spela synt kräver sällan särskilt stora gester heller. Man står där och petar på sina tangenter, som inte behöver någon avsevärd kraft för att de ska tryckas ned och generera ett "tuuuut!". Detta, återigen, till skillnad från en gitarr, som man mycket väl kan svänga runt med armarna när man spelar på, och låter en ton ringa ut i ett öppet ackord. Med fördel kan en elgitarrist, om den spelar tuff musik, rikta sin gitarr mot publiken för att liksom "avfyra" den som ett gevär när den gör ett utslag. Detsamma gäller givetvis inte för synthen.


Synten har alltså, i hur instrumentet är konstruerat, oddsen för röjande emot sig. Det rimligaste i de flesta fall är att göra som Kraftwerk, det vill säga att imitera instrumentets stelhet och förbli stillastående, som en stenstod, när man spelar synthen. Men många rockband med synthinslag nöjer sig inte med det, utan insisterar på att "röja" där de står och spelar, vilket ofta leder till en kraftfull oavsiktlig komisk effekt. Den intresserade kan till exempel titta på Neurosis video till Locust star, eller vilken video som helst med ett "nu metal"-band från 00-talets början för att få sig ett skratt så gott att magen aldrig kommer sluta guppa.  
Synten har alltså, i hur instrumentet är konstruerat, oddsen för röjande emot sig. Det rimligaste i de flesta fall är att göra som Kraftwerk, det vill säga att imitera instrumentets stelhet och förbli stillastående, som en stenstod, när man spelar synthen. Men många rockband med synthinslag nöjer sig inte med det, utan insisterar på att "röja" där de står och spelar, vilket ofta leder till en kraftfull oavsiktlig komisk effekt. Den intresserade kan till exempel titta på Neurosis video till Locust star, eller vilken video som helst med ett "nu metal"-band från 00-talets början för att få sig ett skratt så gott att magen aldrig kommer sluta guppa.  

Versionen från 12 december 2018 kl. 16.03

Att "röja" när man spelar synth är ett upptåg som många musiker gett sig på, men som de allra flesta misslyckats med att utföra på ett trovärdigt sätt. Det normala när en människa spelar ett instrument live, är att anpassa sig efter 1. hur mobilt ett instrument är och 2. hur stora kroppsrörelser som behövs för att spela instrumentet. En elgitarr, till exempel, går att bära runt på. Därför är det fullt rimligt (till och med ett grundläggande krav enligt en majoritet av rocklyssnare) att elgitarrister gör the duck walk när de spelar elgitarr live. En synt står oftast fast på marken på ett sorts fällbordsliknande plast-X. Därför går synten inte att ränna runt med. Att spela synt kräver sällan särskilt stora gester heller. Man står där och petar på sina tangenter, som inte behöver någon avsevärd kraft för att de ska tryckas ned och generera ett "tuuuut!". Detta, återigen, till skillnad från en gitarr, som man mycket väl kan svänga runt med armarna när man spelar på, och låter en ton ringa ut i ett öppet ackord. Med fördel kan en elgitarrist, om den spelar tuff musik, rikta sin gitarr mot publiken för att liksom "avfyra" den som ett gevär när den gör ett utslag. Detsamma gäller givetvis inte för synthen.

Synten har alltså, i hur instrumentet är konstruerat, oddsen för röjande emot sig. Det rimligaste i de flesta fall är att göra som Kraftwerk, det vill säga att imitera instrumentets stelhet och förbli stillastående, som en stenstod, när man spelar synthen. Men många rockband med synthinslag nöjer sig inte med det, utan insisterar på att "röja" där de står och spelar, vilket ofta leder till en kraftfull oavsiktlig komisk effekt. Den intresserade kan till exempel titta på Neurosis video till Locust star, eller vilken video som helst med ett "nu metal"-band från 00-talets början för att få sig ett skratt så gott att magen aldrig kommer sluta guppa.

Den enda artist som med någon trovärdighet lyckats vara rå och röra på sig vid synthspel är Anna von Hausswolff, som trampar på så inihelvete.