Hip-hop: Skillnad mellan sidversioner
Ingen redigeringssammanfattning |
Ingen redigeringssammanfattning |
||
(3 mellanliggande sidversioner av 2 användare visas inte) | |||
Rad 1: | Rad 1: | ||
[[Hip-hop]] är en musikstil som är minst lika bred och mångfacetterad som [[doom]], men handlar om | [[Hip-hop]] är en musikstil som är minst lika bred och mångfacetterad som [[doom]], men handlar till skillnad från doomens symbolekonomi av himlakroppar och mörk tomhet om damer med stora behag samt [[valuta|pengar]] och svårparkerade bilar. Den kännetecknas av pratsång ovanpå en matta av rytmiska ljud som utstöts i kupade händer som hålls upp mot ansiktet. Denna "sång" framförs ofta av entreprenörer mot en fasad av [[pizzaracer| pizzaracer]]. Det anses mycket lyxigt och fint. | ||
== Hiphop och samhället == | == Hiphop och samhället == | ||
Den vita arbetarklassen har sällan något till övers för hip-hop, medelklassen tycker att den är "genuin" och överklassen är som vanligt helt världsfrånvänd och har inte hört talas om den. | |||
== Hiphopens utveckling == | == Hiphopens utveckling == | ||
[[Hip-hop]]pens fader är, som alla vet, Evert Taube med sin låt "Den kinesiska muren".[http://www.youtube.com/watch?v=QrgzNI98r78] | [[Hip-hop]]pens fader är, som alla vet, Evert Taube med sin låt "[[Kinesiska muren|Den kinesiska muren]]".[http://www.youtube.com/watch?v=QrgzNI98r78] | ||
Höjdpunkten inom genren nåddes dock 1992 av den amerikanska duon Kris Kross med låten "Jump". | Höjdpunkten inom genren nåddes dock 1992 av den amerikanska duon Kris Kross med låten "Jump". | ||
[[Kategori: Musik]] | [[Kategori: Musik]] |
Nuvarande version från 31 maj 2018 kl. 17.24
Hip-hop är en musikstil som är minst lika bred och mångfacetterad som doom, men handlar till skillnad från doomens symbolekonomi av himlakroppar och mörk tomhet om damer med stora behag samt pengar och svårparkerade bilar. Den kännetecknas av pratsång ovanpå en matta av rytmiska ljud som utstöts i kupade händer som hålls upp mot ansiktet. Denna "sång" framförs ofta av entreprenörer mot en fasad av pizzaracer. Det anses mycket lyxigt och fint.
Hiphop och samhället
Den vita arbetarklassen har sällan något till övers för hip-hop, medelklassen tycker att den är "genuin" och överklassen är som vanligt helt världsfrånvänd och har inte hört talas om den.
Hiphopens utveckling
Hip-hoppens fader är, som alla vet, Evert Taube med sin låt "Den kinesiska muren".[1] Höjdpunkten inom genren nåddes dock 1992 av den amerikanska duon Kris Kross med låten "Jump".