Trollpunk: Skillnad mellan sidversioner
(Skapade sidan med 'På det gamla hederliga 90-talet visste inte så många i Sverige att det fanns undergroundmusik. Därför kallades allt som inte var Nordman för antingen punk eller synth. …') |
Ingen redigeringssammanfattning |
||
(5 mellanliggande sidversioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 1: | Rad 1: | ||
På det gamla hederliga 90-talet visste inte så många i [[Sverige]] att det fanns undergroundmusik. Därför kallades allt som inte var Nordman för antingen punk eller synth. När så [[pop-rock]]bandet Dia Psalma | På det gamla hederliga 90-talet visste inte så många i [[Sverige]] att det fanns undergroundmusik. Därför kallades allt som inte var Nordman för antingen punk eller synth. När så [[pop-rock]]bandet Dia Psalma kapade åt sig marknadsandelar genom att sjunga om troll och näcken som rövar bort jäntor eller att trilla och drunkna i en brunn, lades grunden för musikgenren trollpunk. Reaktionerna lät inte vänta på sig. Dia Psalmas debutskiva <i>I Gryningstid</i> såldes i [[Fyrtiotusen miljarder|10.000]] exemplar, och blev en ekonomisk succé som direkt ledde till att Per på [[Birdnest Records|Birdnest]] tog skivbolagets kassaskrin och satte iväg över Östersjön med den erfarne [[Användare: Prof. Etienne|Prof. Etienne]] som guide och mentor. De två vännerna tog sig ner till skatteparadiset San Marino via Baltikum och Östeuropa och har sällan setts till sedan dess. Detta slag mot trollpunkenscenen gjorde den dock bara starkare, eftersom attityden hos kidsen alltid varit att man inte deltar i den för pengarnas skull, utan för att uttrycka sig i sång och musik om troll och andra oknytt. | ||
[[Kategori: Musik]] | [[Kategori: Musik]] |
Nuvarande version från 18 september 2019 kl. 18.18
På det gamla hederliga 90-talet visste inte så många i Sverige att det fanns undergroundmusik. Därför kallades allt som inte var Nordman för antingen punk eller synth. När så pop-rockbandet Dia Psalma kapade åt sig marknadsandelar genom att sjunga om troll och näcken som rövar bort jäntor eller att trilla och drunkna i en brunn, lades grunden för musikgenren trollpunk. Reaktionerna lät inte vänta på sig. Dia Psalmas debutskiva I Gryningstid såldes i 10.000 exemplar, och blev en ekonomisk succé som direkt ledde till att Per på Birdnest tog skivbolagets kassaskrin och satte iväg över Östersjön med den erfarne Prof. Etienne som guide och mentor. De två vännerna tog sig ner till skatteparadiset San Marino via Baltikum och Östeuropa och har sällan setts till sedan dess. Detta slag mot trollpunkenscenen gjorde den dock bara starkare, eftersom attityden hos kidsen alltid varit att man inte deltar i den för pengarnas skull, utan för att uttrycka sig i sång och musik om troll och andra oknytt.