Skelleftesupa: Skillnad mellan sidversioner
Ronny (diskussion | bidrag) (Skapade sidan med 'Att skelleftesupa är att supa så som ungt folk gör i den västerbottniska staden Skellefteå. Vad som särskiljer skellefesupande från supande i större städer i när...') |
Ronny (diskussion | bidrag) Ingen redigeringssammanfattning |
||
Rad 1: | Rad 1: | ||
Att skelleftesupa är att supa så som ungt folk gör i den västerbottniska staden [[Skellefteå]]. Vad som särskiljer skellefesupande från supande i större städer i närheten är att man inte kan va så jävla knusslig med vem man super med. I större städer kan man kanske lyxa på med att bara supa med folk från sin egen kulturella kategori, men skulle man hålla sig till den regeln i Skellefteå skulle det inte resultera i mycket eftersom alla punkare därifrån flyttar till Luleå och alla naziskins till Sundsvall eller Härnösand. Istället sluter man upp, alla från en viss åldersgrupp och ibland några äldre veteraner som inte får gå på krogen på grund av en serie invecklade missförstånd. Så man möts på en gräsplätt i Anderstorp på sommaren, eller i en soclägenhet på vintern. Där sitter nån hippie och krökar tillsammans med en nazist, samtidigt som en wiccantjej snackar hur månen påverkar menstruation med en kicker och en trallpunkare bestämmer att det nog är en riktigt bra idé att starta ett [[trollpunk]]band med nazistens [[kusin]], skinnskallen som brukar kallas Gropen (en gång efter gympan i trean påstod någon att Jonatan, som han egentligen heter, hade en ytterst djup röv - därav Gropen), vars samling av dolkar från tredje riket är vida omtalad från Frostkåge i norr till Hjoggböle i söder. | Att skelleftesupa är att supa så som ungt folk gör i den västerbottniska staden [[Skellefteå]]. Vad som särskiljer skellefesupande från supande i större städer i närheten är att man inte kan va så jävla knusslig med vem man super med. I större städer kan man kanske lyxa på med att bara supa med folk från sin egen kulturella kategori, men skulle man hålla sig till den regeln i Skellefteå skulle det inte resultera i mycket eftersom alla punkare därifrån flyttar till Luleå och alla naziskins till Sundsvall eller Härnösand. Istället sluter man upp, alla från en viss åldersgrupp och ibland några äldre veteraner som inte får gå på krogen på grund av en serie invecklade missförstånd. Så man möts på en gräsplätt i Anderstorp på sommaren, eller i en soclägenhet på vintern. Där sitter nån hippie och krökar tillsammans med en nazist, samtidigt som en wiccantjej snackar hur månen påverkar menstruation med en kicker och en trallpunkare bestämmer att det nog är en riktigt bra idé att starta ett [[trollpunk]]band med nazistens [[kusin]], skinnskallen som brukar kallas Gropen (en gång efter gympan i trean påstod någon att Jonatan, som han egentligen heter, hade en ytterst djup röv - därav Gropen), vars samling av dolkar från tredje riket är vida omtalad från Frostkåge i norr till Hjoggböle i söder. | ||
Detta alkokulturella fenomen är givetvis inte begränsat till Skellefteå. Det är så här ungdomars supande ter sig | Detta alkokulturella fenomen är givetvis inte begränsat till Skellefteå. Det är så här ungdomars supande ter sig i de flesta svenska städer som saknar demografiskt underlag för homogent pimplande. Men som i fallet med så många andra kulturella fenomen, är Skellefteå exemplet som står ut bland alla de andra som det mest extrema. | ||
[[Kategori: Vår värld]] [[Kategori: Mat | [[Kategori: Vår värld]] [[Kategori: Mat]] |
Versionen från 26 oktober 2020 kl. 09.04
Att skelleftesupa är att supa så som ungt folk gör i den västerbottniska staden Skellefteå. Vad som särskiljer skellefesupande från supande i större städer i närheten är att man inte kan va så jävla knusslig med vem man super med. I större städer kan man kanske lyxa på med att bara supa med folk från sin egen kulturella kategori, men skulle man hålla sig till den regeln i Skellefteå skulle det inte resultera i mycket eftersom alla punkare därifrån flyttar till Luleå och alla naziskins till Sundsvall eller Härnösand. Istället sluter man upp, alla från en viss åldersgrupp och ibland några äldre veteraner som inte får gå på krogen på grund av en serie invecklade missförstånd. Så man möts på en gräsplätt i Anderstorp på sommaren, eller i en soclägenhet på vintern. Där sitter nån hippie och krökar tillsammans med en nazist, samtidigt som en wiccantjej snackar hur månen påverkar menstruation med en kicker och en trallpunkare bestämmer att det nog är en riktigt bra idé att starta ett trollpunkband med nazistens kusin, skinnskallen som brukar kallas Gropen (en gång efter gympan i trean påstod någon att Jonatan, som han egentligen heter, hade en ytterst djup röv - därav Gropen), vars samling av dolkar från tredje riket är vida omtalad från Frostkåge i norr till Hjoggböle i söder.
Detta alkokulturella fenomen är givetvis inte begränsat till Skellefteå. Det är så här ungdomars supande ter sig i de flesta svenska städer som saknar demografiskt underlag för homogent pimplande. Men som i fallet med så många andra kulturella fenomen, är Skellefteå exemplet som står ut bland alla de andra som det mest extrema.