Engelsk CD-rocker: Skillnad mellan sidversioner
Ingen redigeringssammanfattning |
Ingen redigeringssammanfattning |
||
Rad 1: | Rad 1: | ||
Storbrittaniens sydligaste del, England, har bidragit med många av de subkulturer som format västvärldens kulturella landskap sedan tidig efterkrigstid: medelklasskilleakademiker-som-klär-sig-som-skinheads-kulturen, mods och rockers, punk, casuals, madchester-scenen, you name it. På senare år, sedan ca mitten av 00-talet har bidragen till denna djungel av subkulturella uttryck avtagit, men sakta men säkert är Sankt Görans söner och döttrar på väg tillbaka. Under mitten av 00-talet slutade folk i västvärlden att köpa CD-skivor, eftersom de är så keffa, och började istället köpa vinyl eller ladda ner/streama musik. Men på bakgator i Manchester, Birmingham och London frodades en kulturell miljö bland maskrosorna som bröt sig upp genom asfalten, nämligen den engelska CD-rocken. De som svär sig till denna grupp kände att de stod utanför etablissemanget. De kände sig bortvalda och oönskade. Men likt tidigare generationer lät man sig inte känna sig nedslagen utan gav sig en masse ut på [[facebook]] och tvingade samhället se och lyssna. Postade till exempel den tyska psych- och stonerrock-etiketten Electrohash en uppdatering om att den första pressen av Colour Hazes nya platta ''Cosmic Egg'' var på väg översvämmades plötsligt kommentarsfältet av Ian Cullens och Robert Stuartsons som krävde att få veta när CD-versionen var planerad att släppas. På discogs återtog man begreppet "förstapress" från etablissemanget genom att lägga hundra surt förvärvade pund på en hackig CD-version av nån Godflesh- | Storbrittaniens sydligaste del, England, har bidragit med många av de subkulturer som format västvärldens kulturella landskap sedan tidig efterkrigstid: medelklasskilleakademiker-som-klär-sig-som-skinheads-kulturen, mods och rockers, punk, casuals, madchester-scenen, you name it. På senare år, sedan ca mitten av 00-talet har bidragen till denna djungel av subkulturella uttryck avtagit, men sakta men säkert är Sankt Görans söner och döttrar på väg tillbaka. Under mitten av 00-talet slutade folk i västvärlden att köpa CD-skivor, eftersom de är så keffa, och började istället köpa vinyl eller ladda ner/streama musik. Men på bakgator i Manchester, Birmingham och London frodades en kulturell miljö bland maskrosorna som bröt sig upp genom asfalten, nämligen den engelska CD-rocken. De som svär sig till denna grupp kände att de stod utanför etablissemanget. De kände sig bortvalda och oönskade. Men likt tidigare generationer lät man sig inte känna sig nedslagen utan gav sig en masse ut på [[facebook]] och tvingade samhället se och lyssna. Postade till exempel den tyska psych- och stonerrock-etiketten Electrohash en uppdatering om att den första pressen av Colour Hazes nya platta ''Cosmic Egg'' var på väg översvämmades plötsligt kommentarsfältet av Ian Cullens och Robert Stuartsons som krävde att få veta när CD-versionen var planerad att släppas. På discogs återtog man begreppet "förstapress" från etablissemanget genom att lägga hundra surt förvärvade pund på en hackig CD-version av nån o av de sugiga Godflesh-plattorna, självklart med sprucket "diamond case". | ||
==CD-rocken i äran och hjältarnas land== | ==CD-rocken i äran och hjältarnas land== | ||
I [[Sverige]] har CD-rockkulturen framförallt omfamnats av bensinmacksägare och fågelssångsentusiaster som i existentiell frustration vänt mainstreamsamhället ryggen, samt folk som vill skrämma bort rådjur från äppeltrödet genom att hänga upp Bo Kaspers-CDskivor i snören så att djuren blir skrämda och drar till grannen och pallar istället. | I [[Sverige]] har CD-rockkulturen framförallt omfamnats av bensinmacksägare och fågelssångsentusiaster som i existentiell frustration vänt mainstreamsamhället ryggen, samt folk som vill skrämma bort rådjur från äppeltrödet genom att hänga upp Bo Kaspers-CDskivor i snören så att djuren blir skrämda och drar till grannen och pallar istället. | ||
[[Kategori: musik]] | [[Kategori: musik]] |
Versionen från 31 maj 2018 kl. 15.58
Storbrittaniens sydligaste del, England, har bidragit med många av de subkulturer som format västvärldens kulturella landskap sedan tidig efterkrigstid: medelklasskilleakademiker-som-klär-sig-som-skinheads-kulturen, mods och rockers, punk, casuals, madchester-scenen, you name it. På senare år, sedan ca mitten av 00-talet har bidragen till denna djungel av subkulturella uttryck avtagit, men sakta men säkert är Sankt Görans söner och döttrar på väg tillbaka. Under mitten av 00-talet slutade folk i västvärlden att köpa CD-skivor, eftersom de är så keffa, och började istället köpa vinyl eller ladda ner/streama musik. Men på bakgator i Manchester, Birmingham och London frodades en kulturell miljö bland maskrosorna som bröt sig upp genom asfalten, nämligen den engelska CD-rocken. De som svär sig till denna grupp kände att de stod utanför etablissemanget. De kände sig bortvalda och oönskade. Men likt tidigare generationer lät man sig inte känna sig nedslagen utan gav sig en masse ut på facebook och tvingade samhället se och lyssna. Postade till exempel den tyska psych- och stonerrock-etiketten Electrohash en uppdatering om att den första pressen av Colour Hazes nya platta Cosmic Egg var på väg översvämmades plötsligt kommentarsfältet av Ian Cullens och Robert Stuartsons som krävde att få veta när CD-versionen var planerad att släppas. På discogs återtog man begreppet "förstapress" från etablissemanget genom att lägga hundra surt förvärvade pund på en hackig CD-version av nån o av de sugiga Godflesh-plattorna, självklart med sprucket "diamond case".
CD-rocken i äran och hjältarnas land
I Sverige har CD-rockkulturen framförallt omfamnats av bensinmacksägare och fågelssångsentusiaster som i existentiell frustration vänt mainstreamsamhället ryggen, samt folk som vill skrämma bort rådjur från äppeltrödet genom att hänga upp Bo Kaspers-CDskivor i snören så att djuren blir skrämda och drar till grannen och pallar istället.