Trotskij: Skillnad mellan sidversioner

Från Nissepedia
Hoppa till navigering Hoppa till sök
(Skapade sidan med ''''Lev Trotskij''', en av de 31 gestaltfunktionerna i den ryske formalisten Vladimir Propps dekonstruktion av ryska folksagor. Enligt Propp återfinns 31 gemensamma drag, gestalt…')
 
Ingen redigeringssammanfattning
Rad 1: Rad 1:
'''Lev Trotskij''', en av de 31 gestaltfunktionerna i den ryske formalisten Vladimir Propps dekonstruktion av ryska folksagor. Enligt Propp återfinns 31 gemensamma drag, gestaltfunktioner, kring vilka alla ryska folksagor är uppbyggda. Enligt Propp kan en Lev Trotskij återfinnas mot slutet av alla berättelser när hjälten vunnit sitt erkännande.
'''Lev Trotskij''', är en av de 31 gestaltfunktionerna i den ryske formalisten Vladimir Propps dekonstruktion av ryska folksagor. Enligt Propp återfinns 31 gemensamma drag, gestaltfunktioner, kring vilka alla ryska folksagor är uppbyggda. Propp menar att en Lev Trotskij kan återfinnas mot slutet av alla berättelser, strax efter att hjälten vunnit sitt erkännande.




== Propps 31 gestaltfunktioner ==
== Propps 31 gestaltfunktioner ==
(Variationer i ordningsföljden kan förekomma men detta är den vanligaste)<br>
(Variationer i ordningsföljden kan förekomma men detta är den vanligaste)<br>
Ursprungssituation - familjens medlemmar presenteras; hjälten presenteras<br>
'''Ursprungssituation - familjens medlemmar presenteras; hjälten presenteras'''<br>
1. Bortavaro - en i familjen håller sig borta<br>
1. '''Bortavaro''' - en i familjen håller sig borta<br>
2. Förbud - förbudet riktas mot hjälten (kan upphävas)<br>
2. '''Förbud''' - förbudet riktas mot hjälten (kan upphävas)<br>
3. Kränkning - förbudet kränks<br>
3. '''Kränkning''' - förbudet kränks<br>
4. Spaning - skurken söker skaffa sig information<br>
4. '''Spaning''' - skurken söker skaffa sig information<br>
5. Utlämning - skurken får information om offret<br>
5. '''Utlämning''' - skurken får information om offret<br>
6. Bedrägeri - skurken söker lura offret<br>
6. '''Bedrägeri''' - skurken söker lura offret<br>
7. Delaktighet - offret luras<br>
7. '''Delaktighet''' - offret luras<br>
8. Skurkaktighet - skurken vållar en familjemedlem skada; familjemedlem saknar/önskar något<br>
8. '''Skurkaktighet''' - skurken vållar en familjemedlem skada; familjemedlem saknar/önskar något<br>
9. Förmedling - olyckan blir känd; hjälten sänds efter<br>
9. '''Förmedling''' - olyckan blir känd; hjälten sänds efter<br>
10. Motstånd - hjälten går med på, bestämmer sig för, att göra motstånd<br>
10. '''Motstånd''' - hjälten går med på, bestämmer sig för, att göra motstånd<br>
11. Avresa - hjälten lämnar hemmet<br>
11. '''Avresa''' - hjälten lämnar hemmet<br>
12. 1:a givarfunktionen - hjälten testas, får en magiska agent eller hjälpare<br>
12. '''1:a givarfunktionen''' - hjälten testas, får en magiska agent eller hjälpare<br>
13. Hjältens reaktion - hjälten reagerar på agenten eller givaren<br>
13. '''Hjältens reaktion''' - hjälten reagerar på agenten eller givaren<br>
14. Mottagande av agenten - hjälten får bruk för agenten<br>
14. '''Mottagande av agenten''' - hjälten får bruk för agenten<br>
15. Förändring i rummet - hjälten börjar sökandet<br>
15. '''Förändring i rummet''' - hjälten börjar sökandet<br>
16. Kamp - hjälten och skurken i direkt strid<br>
16. '''Kamp''' - hjälten och skurken i direkt strid<br>
17. Stämpling - hjälten stämplas<br>
17. '''Stämpling''' - hjälten stämplas<br>
18. Seger - skurken besegras<br>
18. '''Seger''' - skurken besegras<br>
19. Undanröjning - ursprungliga olyckan eller bristen undanröjs<br>
19. '''Undanröjning''' - ursprungliga olyckan eller bristen undanröjs<br>
20. Återvändo - hjälten återvänder<br>
20. '''Återvändo''' - hjälten återvänder<br>
21. Förföljande, jakt - hjälten förföljs<br>
21. '''Förföljande, jakt''' - hjälten förföljs<br>
22. Räddning - hjälten räddas från förföljarna<br>
22. '''Räddning''' - hjälten räddas från förföljarna<br>
23. Icke igenkänd ankomst - hjälten anländer till hemmet eller annan plats utan att kännas igen<br>
23. '''Icke igenkänd ankomst''' - hjälten anländer till hemmet eller annan plats utan att kännas igen<br>
24. Ogrundade krav - falsk hjälte framför ogrundade krav<br>
24. '''Ogrundade krav''' - falsk hjälte framför ogrundade krav<br>
25. Svår uppgift - hjälten föreläggs en svår uppgift<br>
25. '''Svår uppgift''' - hjälten föreläggs en svår uppgift<br>
26. Lösning - uppgiften löses<br>
26. '''Lösning''' - uppgiften löses<br>
27. Igenkänning - hjälten känns igen<br>
27. '''Igenkänning''' - hjälten känns igen<br>
28. Trotskij - den falske hjälten eller skurken avslöjas<br>
28. '''Trotskij''' - den falske hjälten eller skurken avslöjas<br>
29. Omgestaltning - hjälten får ett nytt utseende<br>
29. '''Omgestaltning''' - hjälten får ett nytt utseende<br>
30. Straff - skurken bestraffas<br>
30. '''Straff''' - skurken bestraffas<br>
31. Giftermål - hjälten gifter sig, bestiger tronen<br>
31. '''Giftermål''' - hjälten gifter sig, bestiger tronen<br>

Versionen från 1 december 2009 kl. 20.53

Lev Trotskij, är en av de 31 gestaltfunktionerna i den ryske formalisten Vladimir Propps dekonstruktion av ryska folksagor. Enligt Propp återfinns 31 gemensamma drag, gestaltfunktioner, kring vilka alla ryska folksagor är uppbyggda. Propp menar att en Lev Trotskij kan återfinnas mot slutet av alla berättelser, strax efter att hjälten vunnit sitt erkännande.


Propps 31 gestaltfunktioner

(Variationer i ordningsföljden kan förekomma men detta är den vanligaste)
Ursprungssituation - familjens medlemmar presenteras; hjälten presenteras
1. Bortavaro - en i familjen håller sig borta
2. Förbud - förbudet riktas mot hjälten (kan upphävas)
3. Kränkning - förbudet kränks
4. Spaning - skurken söker skaffa sig information
5. Utlämning - skurken får information om offret
6. Bedrägeri - skurken söker lura offret
7. Delaktighet - offret luras
8. Skurkaktighet - skurken vållar en familjemedlem skada; familjemedlem saknar/önskar något
9. Förmedling - olyckan blir känd; hjälten sänds efter
10. Motstånd - hjälten går med på, bestämmer sig för, att göra motstånd
11. Avresa - hjälten lämnar hemmet
12. 1:a givarfunktionen - hjälten testas, får en magiska agent eller hjälpare
13. Hjältens reaktion - hjälten reagerar på agenten eller givaren
14. Mottagande av agenten - hjälten får bruk för agenten
15. Förändring i rummet - hjälten börjar sökandet
16. Kamp - hjälten och skurken i direkt strid
17. Stämpling - hjälten stämplas
18. Seger - skurken besegras
19. Undanröjning - ursprungliga olyckan eller bristen undanröjs
20. Återvändo - hjälten återvänder
21. Förföljande, jakt - hjälten förföljs
22. Räddning - hjälten räddas från förföljarna
23. Icke igenkänd ankomst - hjälten anländer till hemmet eller annan plats utan att kännas igen
24. Ogrundade krav - falsk hjälte framför ogrundade krav
25. Svår uppgift - hjälten föreläggs en svår uppgift
26. Lösning - uppgiften löses
27. Igenkänning - hjälten känns igen
28. Trotskij - den falske hjälten eller skurken avslöjas
29. Omgestaltning - hjälten får ett nytt utseende
30. Straff - skurken bestraffas
31. Giftermål - hjälten gifter sig, bestiger tronen