Vikingmetal: Skillnad mellan sidversioner

Från Nissepedia
Hoppa till navigering Hoppa till sök
Ingen redigeringssammanfattning
Ingen redigeringssammanfattning
 
(3 mellanliggande sidversioner av samma användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
Vikingmetal är en musikgenre som egentligen borde vara besläktad med [[vikingarock]]en men inte är det. För att begripliggöra vikingmetal är det dock fruktbart att utgå från en jämförande analys mellan de två genrerna.  
Vikingmetal är en musikgenre som egentligen borde vara besläktad med [[vikingarock]]en men inte är det. För att begripliggöra vikingmetal är det dock fruktbart att utgå från en jämförande analys mellan de två genrerna.  


Vikingarocken är en producerad i ett nationalsocialistiskt musiklaboratorium för att skapa en hybrid av de genrer som nazister gillar mest, det vill säga trallpunk, Oi! och barnvisor. Vikingmetal å andra sidan är musik skapad av [[hårdrock|hårdrockare]] och är således mer seriöst lagd. Som musik betraktat är vikingmetal ett paraplybegrepp som i viss mån kan tyckas otillräckligt, för vad finns det egentligen för likheter mellan sena Bathory, Enslaved och Unleashed? Svaret är att ingen av dem bangar på att bygga upp sina tio minuter långa låtar med progressiva strukturer och en blandning av komplexa och monotona riff för att skapa ett episkt intryck.  
Vikingarocken är rent musikaliskt en hybrid av de genrer som Sverigevänner gillar mest, det vill säga trallpunk, Oi! och vaggvisor, och avviker sällan från det ramverket. Vikingmetal å andra sidan, spretar mer. För vad finns det egentligen för likheter mellan (sena) Bathory, Enslaved och Unleashed? Svaret är att det enda som egentligen binder dessa samman, utöver att de spelar någon sorts [[hårdrock]], är deras genuina intresse för vikingar och tiden de levde i.  


Textmässigt då? Utövare av vikingmetal bangar inte på att studera ''Eddan'' och relevant sekundärlitteratur, gärna på isländska, för att kunna tolka och skildra vikingarnas sociokulturella tillstånd och religiösa uppfattningar på ett så korrekt sätt som möjligt. Emellanåt tillåter sig vikingmetalutövarna för all del också att hänge sig åt mer metafysiska tankeexperiment, som i Unleasheds ''Before the Creation of Time''. Vikingrocken å andra sidan är rent textmässigt ett ideologiskt hopkok av de [[Danmark|danska]] Valhallserierna och ''Emil i Lönneberga''. Och de enda gånger de avviker från dessa teman är för att skriva låtar om att det är schysst med tuttar och starköl.  
Detta för oss vidare till nästa aspekt av genrerna, texternas tematik, och här är skillnaderna mellan genrerna om möjligt större än det rent musikaliska. [[Hårdrock]]are är väldokumenterat flitiga studenter och nyfikna så väl lingvistik som historia. Därför är det föga förvånande så att vikingmetallen, som är producerad av hårdrockare, genom sina texter bedriver utforskande studier av vikingatiden. Erans symboliska värld dissekeras gärna. Till exempel finns flera texter som studerar hur relationen mellan fader och son framställs i Eddan och hur detta kan kopplas till vikingarnas religiösa föreställningsvärld, före och efter mötet med kristendomen. Även mer handfasta ämnen avhandlas, genom poetiska beskrivningar av långskeppens långfärder och den dagliga kampen för överlevnad i vikingarnas byar. Emellanåt tillåter sig vikingmetalutövarna för all del också att hänge sig åt mer metafysiska tankeexperiment, som i Unleasheds ''Before the Creation of Time''.  


Vikingrockens uttryck är å andra sidan ett hopkok av de [[Danmark|danska]] Valhallserierna och ''Emil i Lönneberga''. Och de enda gånger texterna avviker från dessa teman, handlar de om att det är schysst med tuttar och starköl.
[[Kategori: Musik]]
[[Kategori: Musik]]

Nuvarande version från 6 oktober 2016 kl. 13.20

Vikingmetal är en musikgenre som egentligen borde vara besläktad med vikingarocken men inte är det. För att begripliggöra vikingmetal är det dock fruktbart att utgå från en jämförande analys mellan de två genrerna.

Vikingarocken är rent musikaliskt en hybrid av de genrer som Sverigevänner gillar mest, det vill säga trallpunk, Oi! och vaggvisor, och avviker sällan från det ramverket. Vikingmetal å andra sidan, spretar mer. För vad finns det egentligen för likheter mellan (sena) Bathory, Enslaved och Unleashed? Svaret är att det enda som egentligen binder dessa samman, utöver att de spelar någon sorts hårdrock, är deras genuina intresse för vikingar och tiden de levde i.

Detta för oss vidare till nästa aspekt av genrerna, texternas tematik, och här är skillnaderna mellan genrerna om möjligt större än det rent musikaliska. Hårdrockare är väldokumenterat flitiga studenter och nyfikna på så väl lingvistik som historia. Därför är det föga förvånande så att vikingmetallen, som är producerad av hårdrockare, genom sina texter bedriver utforskande studier av vikingatiden. Erans symboliska värld dissekeras gärna. Till exempel finns flera texter som studerar hur relationen mellan fader och son framställs i Eddan och hur detta kan kopplas till vikingarnas religiösa föreställningsvärld, före och efter mötet med kristendomen. Även mer handfasta ämnen avhandlas, genom poetiska beskrivningar av långskeppens långfärder och den dagliga kampen för överlevnad i vikingarnas byar. Emellanåt tillåter sig vikingmetalutövarna för all del också att hänge sig åt mer metafysiska tankeexperiment, som i Unleasheds Before the Creation of Time.

Vikingrockens uttryck är å andra sidan ett hopkok av de danska Valhallserierna och Emil i Lönneberga. Och de enda gånger texterna avviker från dessa teman, handlar de om att det är schysst med tuttar och starköl.